دارنده تنها پتنت پرینتر سه بعدی فلزی در کشور

پرینت سه بعدی چیست ؟ به صورت کلی پرینت سه بعدی یکی از روش های ساخت افزودنی (additive manufacturing) می باشد که در این روش با استفاده از مواد مختلف( به عنوان مثال انواع مختلف پلیمر های پلاستیکی) میتوانیم قطعات با پیچیدگی بالا را به راحتی تولید کنیم. پرینت سه بعدی انواع مختلفی دارد که هرکدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند.  به عنوان مثال با استفاده از پرینتر های سه بعدی دلتا(میشود اینجا لینک داخلی داد) میتوان قطعات را با سرعت بیشتری به نسبت پرینتر سه بعدی abs ساخت. در پرینت سه بعدی مولفه های مختلفی وجود دارند که هرکدام آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است که ما در ادامه مطالب به آن میپردازیم. برای اطلاعات بیشتر درباره خدمات پرینت سه بعدی و مقایسه آن با روش های سنتی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

تفاوت پرینت سه بعدی با روش‌های سنتی تولید: یک مقایسه جامع

در ابتدا برای شما توضیح دادیم که پرینت سه بعدی چیست و حالا قصد داریم تا پرینت سه بعدی را به صورت کلی با روش های سنتی مقایسه کنیم.

میتوان گفت که اساس کار روش های سنتی بر اساس بار برداری از روی قطعه خام است. به عنوان مثال شما برای تولید یک قطعه کروی ابتدا نیاز به یک قطعه مربعی بزرگتر دارید و با بار برداری یا براده برداری از روی قطعه اولیه میتوانید به قطعه کروی برسید. یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از پرینت سه بعدی و روش ساخت افزودنی جلوگیری از اصراف متریال یا ماده اولیه در صنعت است که باعث افزایش هزینه ها و تولید پسماند هایی میشود که برای محیط زیست ما به شدت خطرناک است. پرینت سه بعدی میتواند به راحتی با تولید قطعه به صورت برهم نشینی لایه های نازک، یک قطعه را از صفر تا صد به راحتی تولید کند و با استفاده از این روش میتوان هم در کاهش هزینه های تولید صرفه جویی کرد و هم میتوان از آسیب بزرگی که به طبیعت زده میشود جلوگیری کرد. خوشبختانه خدمات پرینت سه بعدی در ایران به حد خوبی رسیده است و استفاده از پرینت سه بعدی در بین صنعتگران ایرانی در حال افزایش است.

 

چگونه پرینت سه بعدی میتواند جایگزین روش های سنتی شود؟

پرینت سه بعدی میتواند در جای جای صنعت نقش بسیار خوبی ایفا کند اما این تکنولوژی نیازمند زمان و پیشرفت بیشتری است تا بتواند بهتر در صنایع مختلف ایفای نقش کند. استفاده از پرینت سه بعدی میتواند مزایای زیادی داشته باشد. به عنوان مثال شما میتوانید قطعات تزئینی مانند قاب عکس های طرح دار را به راحتی با استفاده از پرینت سه بعدی تولید کنید در صورتی که در روش های سنتی برای تولید این نوع قطعات شما نیاز به قالب های تزریق پلاستیک دارید که این قالب ها هزینه اولیه بسیاری دارند و همچنین هزینه تعمیرات نگهداری آنها نیز بالاست و همچنین برای تولید قطعات با شکل های مختلف محدودیت دارید. اما با استفاده از پرینت سه بعدی شما میتوانید به راحتی با هزینه اولیه کم و بدون محدودیت انواع قطعات مختلف در اندازه های مختلف را تولید کنید. یا به عنوان مثال برای ریخته گری با روش استفاده از ماسه بادی شما ابتدا نیاز به یک قطعه اولیه دارید که با توجه به آن قالب را تولید کنید. در روش های سنتی برای تولید این قطعات اولیه زمان و هزینه زیادی صرف میشد اما امروزه با استفاده از خدمات پرینت سه بعدی شما میتوانید به راحتی با هزینه ای کم قطعه اولیه را با دقت قابل قبولی تولید کنید. همچنین میتوان با استفاده از پرینت های سه بعدی فلزات قطعات مورد استفاده در علم پزشکی را تولید کرد. یا حتی میتوان قطعات پیچیده ای برای خودرو ها یا برای استفاده در صنایع هوا فضا تولید کرد. پرینت سه بعدی مزیت های بسیاری دارد که با گذشت زمان این مزیت ها بیشتر نیز میشوند و این علم نوپا میتواند در آینده صنعت جهان نقش بسیاری داشته باشد.

پارامتر های مهم درباره پرینتر سه بعدی

 در پرینت سه بعدی چند پارامتر بسیار مهم وجود دارد که هرکدام از آنها میتواند تاثیر به سزایی در قطعه نهایی ما داشته باشد. این پارامتر ها به شرح زیر هستند:

1: سرعت پرینت

سرعت پرینت یکی از پارامتر های بسیار مهم در پرینت سه بعدی است که در صورت توجه نکردن با آن مشکلات زیادی میتواند برای قطعه نهایی ما پیش بیاید. سرعت پرینت نه باید بسیار زیاد و نه بسیار کم باشد. کم بودن سرعت پرینت میتواند باعث شود که لایه پرینت شده خنک شود و لایه بعدی به خوبی روی آن ننشیند و همین امر باعث میشود که قطعه نهایی از استحکام زیادی برخوردار نباشد و به راحتی بشکند. همچنین سرعت بالا نیز باعث میشود که لایه ها به خوبی خنک نشود و کیفیت سطح قطعه به خوبی که باید نباشد. اکثر شرکت هایی که خدمات پرینت سه بعدی ارائه میدهند باید بتوانند با توجه به دستگاه و نوع فیلامنت خود سرعت مناسبی را برای پرینت در نظر بگیرند.

2: دمای نازل و بد پرینت

بد پرینت یا تخت پرینت به قسمت زیری دستگاه که فیلامنت حرارت دیده بر روی آن قرار میگیرد میگوند. دمای بد پرینت بسیار مهم است چون باعث میشود که فیلامنت به راحتی بر روی بد پرینت بچسبد و اگر فیلامنت به خوبی بر روی بد پرینت چسبیده نباشد، در ادامه کار و با افزایش وزن قطعه امکان جدا شدن قطعه از بد پرینت وجود دارد که در پرینت سه بعدی باید به این موضوع توجه شایانی داشت. دمای نازل نیز باید به حدی بالا باشد تا بتواند فیلامنت مورد نظر ما را به حالت خمیری در بیاورد تا فیلامنت شکل پذیری مطلوبی داشته باشد.

3: زخامت لایه ها

زخامت لایه ها در پرینت سه بعدی میتواند بر روی کیفیت سطح قعطه تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. هرچه زخامت لایه های پرینت کمتر باشد کیفیت سطح قطعه ما بالاتر خواهد بود.

4: ضریب اتقال حرارت بد پرینت

همچنین یکی از پارامتر های بسیار مهم که اکثریت افرادی که در زمینه خدمات پرینت سه بعدی فعالیت میکنند از آن اطلاع ندارند و یا به آن بی توجه اند این است که ضریب انتقال حرارت بد پرینت بسیار مهم است. تنها دلیل این امر که بسیار هم مهم است زمان خنک شدن قطعه و لایه ها است. لایه های پرینت مخصوصا لایه های ابتدایی پرینت باید در تایم مشخصی خنک شوند و خنک شدن زود هنگام آن ها باعث کاهش استحکام قطعه میشود و مقاومت قطعه را در برابر نیرو های مختلف کم میکند. همچنین همانطور که در قسمت های بالاتر اشاره شد زود خنک شدن لایه ها در پرینت سه بعدی باعث میشود که لایه های بعدی به راحتی و آن طور که باید بر روی لایه های قبلی ننشینند و همین باعث کم شدن مقاومت قطعه میشود.

خدمات پرینت سه بعدی در ایران

خوشبختانه با افزایش استفاده از محصولات پرینت سه بعدی در ایران مراکز و شرکت های ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی افزایش یافته است. شرکت پرینت سه بعدی آیهان مفتخر است که به عنوان یکی از با تجربه ترین و قدیمی ترین شرکت های فعال در این حوزه به تمامی نیاز های شما عزیزان پاسخ بدهد. ما در شرکت پرینت سه بعدی آیهان در کنار خدمات پرینت سه بعدی، فروش انواع دستگاه های پرینت سه بعدی را نیز داریم. یکی از مزیت های بزرگ دستگاه های ما سرعت بالاتر به نسبت شرکت های دیگر است که باعث کم شدن تایم کاری و کاهش هزینه اولیه تولید برای شما عزیزان میشود. شرکت پرینت سه بعدی آیهان واقع در دانشگاه تهران یکی از معتبر ترین و با علم ترین شرکت ها در زمینه خدمات پرینت سه بعدی است که شما میتوانید در صورت نیاز به راهنمایی با کارشناسان ما نیز تماس بگیرید. امیدواریم که با مطالعه این مطلب پاسخ خوبی برای سوال پرینت سه بعدی چیست دریافت کرده باشید.

همکاران ما

عضو خبرنامه ما شوید !
و از آخرین تخفیف ها مطلع شوید !
ایمیل نادرست یا تکراری است.