دارنده تنها پتنت پرینتر سه بعدی فلزی در کشور

حالا که اولین پرینتر سه‌بعدی خود را خریداری کرده اید و آماده شروع چاپ هستید، باید از خود بپرسید که از چه  موادی برای چاپ سه بعدی دلخواهم استفاده کنم. مواد مختلف خواص متفاوتی دارند و برای قطعات خاصی مناسب هستند. فیلامنتی که استفاده می‌کنید می‌تواند تاثیر زیادی بر روی نتایج نهایی پرینت شما داشته باشد. بنابراین، مهم است که در مورد مواد پرینت سه بعدی و نیازهای چاپ خاص خود، دانش اولیه داشته باشید. در اینجا راهنمایی برای برخی از انواع مختلف فیلامنت پرینتر سه بعدی استفاده شده برای چاپ سه بعدی FDM آمده است که به شما کمک می‌کند بفهمید کدام نوع از مواد با پرینتر سه بعدی شما سازگار است و برای نیازهای خاص شما مناسب است.

انتخاب یک ماده خاص نیاز به کمی تفکر دارد. برای مثال جهت رسیدن به انتخاب ماده مناسب، به یک سلسله سؤالات باید پاسخ داد. چه مدل‌هایی طراحی می‌کنید؟ می‌خواهید چاپ شما انعطاف پذیر یا فوق العاده بادوام باشد؟ آیا در داخل یا خارج از منزل مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ آیا یک طراحی پیچیده است که به پشتیبانی اضافی نیاز دارد؟ همه اینها سوالاتی هستند که در نهایت بر تصمیم شما تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، اگر یک نمونه اولیه کاربردی مانند ابزار یا قطعه یدکی چاپ می‌کنید، می‌خواهید آنقدر قوی و بادوام باشد تا در برابر سایش و پارگی  مقاومت بالایی داشته باشد. اگر مدل سه بعدی شما دارای پل های بزرگ، حفره های عمیق یا برآمدگی ها است، به مقداری مواد برای انحلال آن نیاز دارید.

برای چاپ آسان

اگر  در زمینه پرینت سه بعدی مبتدی هستید یا به دنبال ماده ای هستید که هر بار به سرعت و به طور مداوم چاپ شود، می‌توانید با فیلامنت PLA (اسید پلی لاکتیک) شروع کنید. این ماده سازگار، استفاده از آن آسان است و در رنگ های متنوعی عرضه می‌شود که آن را برای مدل های حرفه‌ای و نمونه های اولیه کاربردی مناسب می‌کند. PLA با استفاده از مواد خام تجدیدپذیر مانند نیشکر یا نشاسته ذرت ساخته شده و همچنین زیست تخریب پذیر و سازگار با محیط زیست است.

برای چاپ های بادوام

اگر طراحی شما نیاز به استحکام و دوام زیادی دارد، فیلامنت ABS (اکریلونیتریل بوتادین استایرن) می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. ABS بسیار بادوام تر از PLA است و مزایای دیگری مانند مقاومت در برابر حرارت تا ۸۵ درجه سانتیگراد دارد که در صورت استفاده از چاپ در عملیات روزانه بسیار مفید است. با این حال، ABS هنگام گرم شدن بوی ناخوشایندی ایجاد می‌کند و بخار آن می‌تواند حاوی برخی مواد شیمیایی مضر باشد، بنابراین برای چاپ سه بعدی مناسب، تهویه مناسب مورد نیاز است. ماده دیگری که به دلیل استحکام آن شناخته شده است، نایلون است. نایلون با نسبت استحکام به وزن بالا، میزان اصطکاک کم و همچنین ویژگی های ضد خوردگی، ایده آل برای کاربردهایی مانند ابزار و قطعات نهایی است.

برای مقاومت در برابر حرارت

اگرچه ABS مقاومت حرارتی خوبی دارد، اما می‌تواند توسط اشعه ماوراء بنفش تجزیه شود، بنابراین برای استفاده طولانی مدت در فضای باز مناسب نیست زیرا ABS رنگ خود را از دست می‌دهد و شکننده می‌شود. فیلامنت PC (پلی کربنات) جایگزین خوبی است. این ماده مقاومت دمایی خوبی دارد و می‌تواند در برابر هرگونه تغییر شکل فیزیکی تا حدود ۱۵۰ درجه سانتیگراد مقاومت کند، اما مستعد جذب رطوبت از هوا است، بنابراین بر مقاومت و عملکرد چاپ تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که PC باید در ظروف دربسته نگهداری شود. فیلامنت CPE (کوپلی استر) گزینه دیگری از فیلامنت با مقاومت حرارتی خوب و مزیت اضافه مقاومت شیمیایی است.

برای چاپ های مستحکم و در عین حال انعطاف پذیر

اگر هم در چاپ سه بعدی خود هم به استحکام و هم به انعطاف پذیری نیاز دارید، TPU ( (Thermoplastic Polyurethane) گزینه خوبی است. TPU با سختی ۹۵A در مقیاس شرُ (Shore) و کشیدگی تا ۵۸۰ درجه در نقطه شکست، برای ایجاد چاپ‌های لاستیکی مانند قاب‌های گوشی، اتصالات انعطاف‌پذیر و چاپ‌های پوشیدنی ایده‌آل است. PP (پلی پروپیلن) نیز یک ماده نیمه انعطاف پذیر با مقاومت شیمیایی خوب، مقاومت در برابر خستگی، سطح بالایی از استحکام و میزان اصطکاک کم است. PP ماده‌ی مورد استفاده برای ایجاد نمونه‌های اولیه و قطعات نهایی مانند اجزای الکتریکی و لولاهای زنده است.

برای جذابیت و زیبایی

اگر می‌خواهید چاپ های سه بعدی شما از نظر بصری و زیبایی شناسی بسیار جذاب باشند، مواد چاپ سه بعدی با طیف گسترده ای از رنگ ها گزینه های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند PLA. در رنگ های متنوعی عرضه می‌شود و قادر است جزئیات دقیق مورد نیاز در نمونه های اولیه کاربردی را چاپ کند. علاوه بر این، مواد ترکیبی که پلاستیک های پایه مانند PLA را با پودرها ترکیب می‌کنند، رنگ یا بافت جدیدی به آنها می‌دهند. همچنین فیلامنت هایی بر پایه چوب یا فلز نیز وجود دارند که دارای بافت و روکش چوب یا فلز هستند.

برای ساپورت های حل شونده

اگر طرح سه بعدی شما دارای پل های بزرگ، حفره های عمیق یا برآمدگی ها است، باید از تکیه گاه چاپ (Support) استفاده کنید و در اینجاست که ممکن است به مواد قابل حل نیاز داشته باشید. مواد قابل حل، موادی هستند که با هدف حل شدن در مرحله بعدی فرآیند تولید چاپ می‌شوند. پلی وینیل استات(PVA) و پلی استایرن مقاوم در مقابل ضربه (HIPS) دو ماده رایج برای فیلامنت‌های قابل حل هستند.  پلی استایرن مقاوم در مقابل ضربه(HIPS) را می‌توان با لیمونن حل کرد، در حالی که پلی وینیل استات ( PVA) با استفاده از آب حل می‌شود و یک چاپ نهایی صاف و ظریف برای شما باقی می‌گذارد.

فناوری های FDM به طور گسترده برای استفاده از مواد ترموپلاستیک در چاپ سه بعدی شناخته شده اند. پلاستیک های بی شماری با خواص مختلف برای هر یک از پروژه های شما وجود دارد. هنگامی که ماده خاصی را انتخاب کردید، برای بهره بردن بیشتر از این فیلامنت و چاپگر سه بعدی خود و همچنین آشنایی با مزایا و معایب، بهترین روش ها، الزامات سخت افزاری، نکات حرفه ای، نمونه پروژه ها و موارد دیگر به کارشناسان ما مراجعه کنید. 

همکاران ما

عضو خبرنامه ما شوید !
و از آخرین تخفیف ها مطلع شوید !
ایمیل نادرست یا تکراری است.